Per

Færre unge tar førerkort

Decrease Font Size Increase Font Size Størrelse på tekst Skriv ut denne siden

Av Dag Øyvind Olsen   18.06.2012 08:00


Det blir stadig færre unge kvinnelige sjåfører (Foto: Colourbox)

 

Oslo (NW): Langt under halvparten av landets 18-åringer tar nå førerkort. De siste 20 årene har det vært en kraftig nedgang i antall unge som kjører bil.

I 1990 tok 60 prosent av alle menn som ble myndige førerkort. Nå er andelen sunket til 45 prosent. For kvinner på 18 år har andelen falt fra 50 prosent i 1990 til 38 prosent i 2011.

Det viser tall fra Statens vegvesen.

Leif N. Olsen, tidligere direktør i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund og nå rådgiver i KNA, sier at interessen for å ta førerkort har falt jevnt og trutt siden begynnelsen av 1990-tallet.

– Årsakene er flere, ikke minst at unge rett og slett prioriterer annerledes enn før. Det kan også skyldes dårlig økonomi og mer urban bosetting.

Han sier nedgangen er størst i byene. På bygdene tar fortsatt et flertall førerkort, fordi det oppfattes som en nødvendighet for å komme seg rundt.

– Bilinteressen er også større på mindre steder enn i store byer, mener Olsen.

Lang utsettelse

Nedgangen er ikke bare en kortvarig utsettelse.

– For hele aldersgruppen 18-24 år er det nå bare seks av ti som har førerkort. I 1990 hadde åtte av ti under 24 år førerkort, sier Leif N. Olsen.

Sport- og ungdomskonsulent Marius Erlandsen i KNA tror at mange som flytter til større byer for å studere, bevisst velger bort å ta førerkort.

– I byene opplever de gjerne tett trafikk og parkeringsproblemer. Kombinerer man dette med kostnadene ved å ha bil, velger mange å prioritere annerledes og utsetter å ta førerkortet.

Han tror bedre kollektivtilbud kombinert med aktivt sosialt liv i de store byene er viktige årsaker til at rekordfå jenter tar førerkortet. Behovet for førerkort oppleves ikke like sterkt for ungdom i de større byene

– Økt miljøbevissthet kan også være en medvirkende årsak til nedgangen, selv om vi er inne i en svært spennende tid hvor utvikling av ny teknologi som fremmer miljøvennlig bilisme, igjen skaper bilglede og entusiasme.

Bra med lappen

– Utviklingen i retning av at færre tar førerkort, er uheldig. 75 prosent av all persontransport foregår med bil her i landet, og slik vil det fortsette å være. Førerkort gir økt livskvalitet, og er i tillegg et viktig punkt å ha på CV’n når man skal søke jobb, sier Marius Erlandsen.

KNA ønsker derfor at trafikkopplæring må bli en del av undervisningen i grunnskolen og videregående skole.

Tidligere og bedre opplæring kan bidra til å redusere antall ulykker blant unge bilførere.

– Kunnskap og forståelse for kompleksiteten rundt et kjøretøy i høy fart bør være en vesentlig del av denne opplæringen, slik at dragningen mot risikofylt atferd blir kontrollert av sjåførens egne kunnskapsbaserte vurderinger, sier han.

Kontaktpersoner i KNA:

  • Seniorkonsulent Leif N. Olsen, telefon: 905 32 333
  • Sport- og ungdomskonsulent Marius Erlandsen, telefon: 996 40 012
  • Generalsekretær Jan Johansen, telefon: 90 59 87 30

Fra Newswire.no





En kommentar til Færre unge tar førerkort

  1. Anders 22/02/2014 | 20:31

    Nå har vel Leif N Olsen mesteparten av «æren» for at så få tar førerkort. Han ledet er 10-årig prosjekt for å få opp antall påbudte timer, antall kurs, trafikalt grunnkurs, få fjernet privatistmuligheten etc. Dette gjorde han på vegne av trafikkskolene. Som gammel UP-sjef forstod han kanskje ikke at prisen slår ut på etterspørselen. Klasse B koster fort 40.000 nå, C1 koster typisk 25.000,-, busslappen koster fort 100.000, selv lappen for henger BE kommer fort på 6-10.000,-. Og de har fått slengt på krav til etterutdanning, sikringskurs etc. Koster type 30.000 og må tas minst hvert 5. år. Bare tull sevsagt.

    Lurer du på hvorfor førerkort er så dyrt, så er det Leif N Olsen som har mesteparten av skylden. Nå ansatt i KNA.

    Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *