Per

Sommertur med bobilen Ottmari-del 3

Decrease Font Size Increase Font Size Størrelse på tekst Skriv ut denne siden

Ved tretiden natt til lørdag ble vår kjære bobil satt under angrep av værgudene. Våknet av et voldsomt spetakkel av store regndråper som hamret mot Ottmaris tynne vegger og tak. I tillegg gjorde jo vinden sitt for å flytte på bobil og dens innhold uten å lykkes med det selvfølgelig. Men det gynget greit merket jeg der jeg ble revet ut av drømmeland.

Jeg elsker sånt vær. Spesielt fra innsiden av en bobil hvor det stort sett er tørt. Bare ligge der med dyna oppunder haka og høre på været. Bare la tankene gå sine egne veier. Fint det.

Men tankenes veier er som kjent uransakelige. Og noen ganger er jo det en fordel. Som denne natten. De bråstoppet nemlig ved en tanke om at i sånt vær er åpne takluker dumt. Full fart opp av sovekassa og fikk lukket dem.

Mikkel er ikke den som lar seg affisere av litt vann. Han snorket fornøyd videre mens jeg fikk skalket luken over senga hans.  Og ikke lenge etter overlot jeg natten til Ole Lukkøye igjen.

Våknet igjen til en litt våt og grå morgen en del timer senere. Litt kverulerende vekkeseanse med pubertetssønnen, rydding, innhenting av håndklær som hadde blitt hengt ut til tørk kvelden før og som ikke hadde blitt det minste tørrere i regnet, litt personlig stell og så var vi klar for turen videre.

Lurte på Fårup sommerland denne dagen, men regnet dro ikke akkurat opp lysten til det. Vi var der også for et par år siden så det var ikke så stor avgjørelsen å hoppe over dette.

Men vestover skulle vi. Både Mikkel, bobilen Ottmari og meg selv er interessert i historie, så bunkersmuseet i Hanstholm skulle besøkes. Dette store bunkersanlegget med alle kanonene som tyskerne hadde der under krigen.

Bestemte oss for å bruke dagen over til Hanstholm og neste dag til museumsbesøk. Ikke langt tvers over det lille land, så vi la opp til veldig rolig kjøring på småveier med innlagte stopp og en lang lunsjpause. En plan som Ottmari applauderte.

For noen år siden var vi på Middelalderdager på Voergaard slott. En fantastisk dag på et fantastisk slott. I år kom vi en uke for sent til Middelalderdagene dessverre, men vi regnet med at slottet ikke ble tatt ned mellom Middelalderdagene og bestemte oss for å gjenoppleve slottet.

Og slottet sto der. Like flott som sist. Minst. Og faktisk så begynte små, blå fargeklatter og vise seg oppe på himmelen også. Anbefaler alle et besøk på dette slottet, mange flotte gjenstander på innsiden og til og med en del av slottet spøker det i. Og det skal vist være helt sant, sier de som har greie på det.  Så da så.

Spøkte gjorde det også (Foto: Per Sibe)

Vi derimot hadde ikke tid til å vente verken på spøkelser eller mer blå himmel. Lastet oss inn i vår kjære bobil igjen og tøffet videre vestover.

Og jo lenger vest vi kom jo penere ble været. Helt til det ble helt pent må vite.

Midt i mellom øst og vest var det tid for litt lunsj.  De danske smørbrød måtte prøves ut i krosammenheng. Svingte innom en gammel skysstasjon som fortsatt fungerte som kro. Slo oss ned ved et bord og litt etter var mannen i kledelig kelnerdress der og tok bestillingen.  Smørbrød sa vi og etter litt diskusjon og anbefalinger ble vi enige om to stykk av platte 2.

Lurt valg. Litt etter ble bordet fylt med tigerreker, røkt laks, roastbiff, skinkestek, leverpostei og gress og grønnsaksvarianter av de fleste slag. Til og med dessert klarte den velkledde mannen å trylle frem. Brød til å fylle alt det deilige på var det selvfølgelig også, så her var det bare å hogge innpå.

Og gjett om vi gjorde. Advarte Mikkel om at den pepperrotsaken nok var veldig sterk, og oppdaget at det var akkurat litt for sent. Men, det var interessant å følge ansiktsuttrykkene hans de neste minuttene. Alltid morsomt med levende og kreativ underholdning til maten.

Mette ble vi. Veldig mette. så vi rullet etter hvert ut til bobilen Ottmari igjen, der vi fortsatte å rulle vestover. Var nok et sportsbiltreff som ble arrangert ett eller annet sted for vi møtte mye gromt da vi nærmet oss Hanstholm.  Kjørte til siden for å fotografere alt det gromme, og rakk så vidt et slags bilde av den siste som passerte.

Et slags bilde av den siste bilen (Foto Per Sibe)

Bunkere begynte å dukke opp og vi skjønte at vi nærmet oss dagens reisemål. Svingte en tur innom Hanstholm sentrum før vi fortsatte opp til Hanstholm feriesenter og booket oss inn.

Bunkerne begynte å dukke opp (Foto:Mikkel Sibe)

Tidlig kvelden ble det. I morgen skulle vi besøke bunkersmuseet og det gruet vi oss ikke til

Og du kan lese om det besøket i neste historie.